Terese Cedergren

Krämig & nyttig vattenmelonglass

Föregående Nästa
07424E4B-A5D8-40B3-89F2-8C797C581227.jpeg
Vattenmelon + Fryst banan = Superenkel törstsläckande glass! Vattenmelonen ger en härlig sötma och bananen en oerhörd krämighet. Det går lika bra att göra glassen på andra melonsorter för variation! Vattenmelon är en rik på vitaminerna A, C och B6, den innehåller också mineraler och aminosyror.

Ingredienser

  • 2 dl vattenmelon tärningar
  • 2 frysta bananer

Gör så här:

Mixa melon och banan tills du får en krämig glasskonsistens. (Om glassen blir för lös och rinnig så mixa i mer fryst banan.)


Servera och njut omgående.


Hälso fördelar med vattenmelon


Vattenmelon är en rik källa på vitaminerna A, C och B6. Den innehåller också aminosyrorna citrullin och arginin, som kan bidra till att upprätthålla en hälsosam blodcirkulation och öka hjärt- & kärl funktionen.


Den är också en bra källa till mineralen kalium (liksom bananen) som främjar nerv- och muskelfunktionen samt reglerar blodtrycket.


C-vitamin förstärker immunförsvaret. B6-vitamin kan minska risken för inflammationer och stödja nervsystemet och A-vitamin kan hålla cancer i schack genom att hålla dina celler friska och begränsa produktionen av DNA i cancerceller.


När aminosyrorna citrullin och arginin kombineras, stimuleras cellerna att producera en välgörande gas, kväveoxid. Denna gas kan sänka blodtryck och kolesterol. Citrullin bidrar till att minska mjölksyra och ammoniak i muskel vävnader att undvika trötthet och stelhet efter en lång träning. Det ökar energi och hjälper även immunförsvaret.


Vattenmelon innehåller också höga halter av antioxidanten lykopen, som sägs hämma cancer och hjärt- & kärlsjukdomar. Lykopen finns också rikligt i tomater.


Läs även

Tips

Frys in frukt och bär som blir över, perfekt till glass och smoothies.